Att vara mogen.

Julen, the giving season, och jag har äntligen fått tummen ur att signa upp mig för blodgivning här. Jag gav ett par, tre gånger uppe i Umeå och sen kom jag av mig.
Men som sagt, nu har jag tagit tag i det och fick då en ny liten genomgång av blodgivningssköterskan innan vi satte igång. Jag lämnade prov för en dryg månaden sen och i torsdag lämnade jag min första batch.
Hon berättade då att kvinnor kan ge blod tre gånger per år och att män kan ge fyra gånger per år, men hon använde termen "är mogen". Kvinnor är alltså "mogna" tre gånger per år och män fyra. 
 
Mogna.
 
Redo att skördas.
 
Som frukt.
 
Det kändes märkligt. Men nu är jag alltså nyskördad och omogen. Ett kart. Onyttig. Sur. 
Men lika glad är jag för det, man kan ju se det som en nystart. Jag fick choklad, ett reflexband med min blodgrupp på och kunde sänka min blodgivningsgåva till Musikhjälpen. Och så macka, festis och järntabletter så klart. 
En knapp halvtimme tog det. Något de flesta inklusive jag får göra på arbetstid. 
 
Enkelt ändå. Bara gört. Innan du blir övermogen och rutten.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0