Murgrönan, Cyklamen och jag.

Jag arrangerade lite blomster här för ett par veckor sedan. Herregud, tänker ni, finns det något hon inte kan?! Sluta, jag är bara människa, precis som ni. Detta var extra tydligt idag då jag skulle kolla till mina växter. Jag har tydligen övervattnat dem. Det rörde sig om en Murgröna och en Cyklamen. 
Cyklamen har ständigt varit en av mina fiender, jag har haft ett obestämt antal av dessa i min ägo under min livstid men ingen av dem har överlevt särskilt länge utan lämnat mig ensam och skamsen med endast smutsiga krukor som bevis på deras existens. Detta trots att jag vattnar dem på fat, som man ska. Även denna gång börjar den se moloken ut, men jag accepterar detta med ett visst jävlaranamma, ty nästa Cyklamen ska stå pall.
Men.
Jag köpte ju även en murgröna. Krukväxternas lilla krigare, som man kan kalla dem. Jag tycks dock ha åkt på något slags måndagsexemplar eller en jävligt sympatiskt en, för denna tycks begå en solidarisk harakiri med sin krukpartner Cyklamen. Tillsammans ser de allt mer deprimerade ut och Murgrönan slänger torra, frasiga små blad runt sig för att understryka sitt missnöje. Jag lever nästan i en kompost i dagsläget om jag inte dammsuger en gång i timmen och min irritation eskalerar i samma rasande hastighet som Murgrönans nuditet.
Jag kan inte ens se på dem längre. På nätterna tycker jag mig höra dem sorgset luta sina själkar mot varanda i sann martyranda, och jag omvandlar mitt dåliga samvete till hat för att stå ut. De får ett par dagar till på sig att bättra på klorofyllet, sedan faller de jävlarna från balkongen. 
 
Låt oss minnas deras glansdagar.
 

Kommentarer
Postat av: brorsan

kan du inte låta dammsugeren stå igång under krukan då? med munstycket upp så att man fångar upp problemet innan det blivit ett problem så att säga, och som jag alltid brukar säga: hellre lite klorform i trasan än klorofyll i fönstret. tack o hej

2012-11-16 @ 18:22:42
Postat av: Karin

Det är precis en sån tvbänk jag vill ha. Så jag ska köpa en likadan och sätta kortet på oss där.

Svar: Köp en! Vi kan blir tvbänks-systrar, Karin...
Susanna

2012-11-20 @ 01:15:56
URL: http://saltadbridge.blogspot.se/
Postat av: sis

Verkligen fin tvbänk!
Inköpt var?
Kul om alla har samma ju! ;D

Svar: Jysk. Tungt åbäke, men jag är nöjd! :)
Susanna

2012-11-20 @ 08:10:44
Postat av: Karin

Jag undrade faktiskt över vikten när jag såg den. "Den kan ju inte väga 52 kg, måste ju vara att den tål 52 kilos vikt." Men icke.

Svar: Man skulle nog kunna älska på bänken, Karin. Hållbara grejer, vettu.
Susanna

2012-11-22 @ 00:18:39
URL: http://saltadbridge.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0