Jasså du säger det?

Igår när jag var i tvättstugan så hörde jag några hårda smällar. Det lät som när centrifugen stänger av sig, så jag trodde att det var det. Strax efter hörde jag det igen och kom på att jag inte hade något i centrifugen och började undersöka om det var nått fel på tvättmaskinerna. Tredje gången jag hörde smällarna insåg jag att någon knackade på dörren.
Jag gick fram till dörren för att öppna och tänkte att det är precis så här man inte ska göra om man inte vill bli mördad i en tvättstuga. På andra sidan stod en gammal man och jag ursäktade mig och förklarade att jag trodde att det var tvättmaskinen som lät. Jasså, du säger det. sa det gamla mannen och skrattade och följde efter mig in i tvättstugan. Han kollade lite på de bokade tiderna och sa sen något om hemtjänst och tvättdag, men jag hörde inte så mycket eftersom tvättmaskinerna lät så högt. Men det är ingen här nu inte? sa han och såg frågande på mig. Eh, njae inte förutom jag då. sa jag och log ett oförstående leende. Ville ha sno min tvättid? Ja, det förstås, men du hade mycket tvätt du också! sa han och skrattade igen. Ja, det var ett tag sen jag tvättade nu, förklarade jag och fortsatte skämtsamt, så man är inne på den sista uppsättningen av kläder nu! Mannen såg sig omkring och svarade med ett: Du säger det ja. Sen småpratade vi lite om ingenting och på allt jag sa svarade han med: så du säger det? eller ett mer bekräftande: du säger det ja. Som om han ville visa att han hade på känn att det var mycket möjligt att jag ljög. Jag kunde se framför mig hur han pratade med hemtjänsten sedan: Så det var de sista kläderna hon hade kvar, men det var ju vad hon sa. Jag har ingen fakta som bekräftar detta, så hon kan lika gärna ha sprungit med ljug.
Lite senare gick han, men lämnade mig konfunderad.
Säger han jämt så när han pratar med folk eller var det bara det att han tyckte att jag såg jävligt lurig ut? Har han någon gång i tiden blivit anklagad för att ljuga då han återberättat något någon annan sagt, och gör nu sitt bästa för att förhindra att detta händer igen? Eller gjorde han små minnesanteckningar över det jag sa för att kunna använda det emot mig vid ett senare tillfälle?
En mycket märklig man var det i varje fall.

Jag vill avsluta detta inlägg med ett citat från Francis Bacon:

"Den som ruvar på hämnd håller sina sår öppna"

Tack.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0