Att äta clementiner.

Clementin, satsumas och lillapelsin'. Tydligen är det en viss skillnad mellen clementiner coh satsumas, men det skiter vi i nu. Kärt barn har många namn. Jag hade under mina ungdomsår även för mig att man kunde kalla dem för nektariner, men ack vilken villfarelse, ty det är ju en helt annan frukt.
Eken ringde igår när han var på väg hem från jobbet och frågade om han skulle köpa med sig något hem. Jag räknade upp ett antal basvaror och avslutade samtalet med att skrika: SATSUMAS, MASSOR MED SATSUMAS!
Sagt och gjort, Eken kom hem med ca 10 stycken clementiner. Eller satsumas. Jag såg då att de var såna där svårskalade jävlar, och jag som just kapat mina naglar, men var ändå glad över mitt gyllene fruktlager. Upprymd.
Det jag dock inte räknade med då jag såg dem var kärnmängden. Då jag köpte sist så var de utan kärnor och gick att äta helt bekymmerslöst, men dessa... åh, jag kan inte ens beskriva frustrationen jag känner då jag äter dem. OCH JAG HAR TIO STYCKEN. Eller ja, inte längre, det kanske är fyra kvar. Men ni förstår vilket helvete jag genomlidit.
Man kan inte ens njuta av att äta dem, man glömmer smak och konstistens fullkomligt, istället är allt man gör att leta kärnor. Det är det enda det går ut på.
När man är klar ligger skal och kärnor i en hög på bordet och jag känner ingen som helst gläjde för att jag just satt i mig en clementin, utan istället kokar jag av ilska.
Som ni säkert förstår så har detta varit oerhört jobbigt för mig och jag är glad att jag har fått dela med mig. Tack.



Kommentarer
Postat av: brorsan

kan det vara så att han köpte småcitrus till dig... satsumas saknar i regel kärnor.

tycker du borde satsa på clementin i stället...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Satsumas

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5citrus

då dessa enligt utsago helt saknar kärnor

2009-11-18 @ 17:23:18
Postat av: Sanna svarar brorsan

Åh, tack för informationen. Clementiner verkar ju vara lättast att skala också. Härligt.

2009-11-19 @ 10:40:01
Postat av: Anonym

haha (y` fin blogg du har :)

2009-11-19 @ 10:54:43
URL: http://honhannah.blogg.se/
Postat av: Jenny

Har tryckt i mig jättemånga clementiner nu, gott gott!! :-)

2009-11-20 @ 11:21:52
Postat av: lisbeth

Jag hade riktiga jätte-cravings för clementiner under en av mina graviditeter. Ger det dig några tankar ? ;-)

2009-11-20 @ 16:52:23
Postat av: Sanna svarar Jenny och Lisbeth

Jag hoppas att Lisbeths kommentar var riktad mog Jenny där, för nu finns det nykomlingar så det räcker i släkten för ett tag! :)

2009-11-20 @ 18:42:50
Postat av: Sara

Hur går det med att uppdatera 7 gånger om dan?! Har du gått och dött? Nu har jag varit in här säkert tio gånger dom här två dagarna och hoppas att du uppdaterat men nä, det ända jag ser är samma jävla inlägg varje gång.. Kom igen nu då! Ingen kan få mig att skratta som du... ;)Kiss!

2009-11-20 @ 19:29:13
Postat av: Sanna svarar Sara

Åh, var inte så jävla dömande. Men nu, har jag gjort det du bad mig om. Tacksamhet, tack.

2009-11-20 @ 20:57:54
Postat av: Jenny igen

Ha ha, men jag tror min craving är glass.... i stora lass!!! Clementinerna råkade bara slinka ner liksom.

Och du, sanna, vänta bara... snart ringer klockan ho ho ho ho ho!!!! ;-)

2009-11-20 @ 21:14:26
Postat av: Sanna svarar Jenny

Njaaa, förhoppningsvis dröjer det cirka tio år dit, om vi har tur. Men innebär graviditeten ohämmnat med glass och clementiner så ska jag nog gå och bli skendräktig iallafall!:)

2009-11-21 @ 11:51:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0