Summer job.

I morse ringde min far och sa att om jag bör höra av mig till killen jag jobbade åt förra året om jag vill ha samma jobb denna sommar, för om jag inte ringer nu är det försent. Detta är märkligt eftersom han tidigare har sagt att han pratat med denna man om detta tidigare och sagt till honom att jag vill jobba. Det finns även dem som inte ska börja jobba förän vecka 23,24 men för dem är det inte kört?
Eftersom han vet att jag ska jobba i sommar så ringer han väl när han behöver mig?
Min pappa är sannerligen lite lurig när det kommer till detta och låtsas veta mer om yrket än vad han gör.
Jobbet är alltså att köra lotsbil och flagga kring vägarbeten. Se till att det inte sker olyckor helt enkelt. Långa dagar men skapliga pengar.
I år försökte han få mig att ta en till kurs, nämligen skyltansvarig-kursen. Detta skulle innebära att om det är det minsta fel när vägverket kommer och kontrollerar, vägarbetarna har inga västar på sig, någon skylt fattas eller att de står för långt ifrån varandra, så är det jag som åker på det för det är då mitt ansvar.
Och försök övertala en 50årig, tjurig lastbilsförare att ta på sig varselvästen då han är ute och ränner mellan bilarna, inte så lätt ska jag säga er.
Jag sa till honom att jag inte ville vara detta, och då sa han till mig att det är absolut inget märkligt med att vara det, trots att han själv vid ett tidigare tillfälle sagt: Åh fy fan, tänk det där skulle jag aldrig vilja ansvara för!
Min kusin har planer på att ansluta the roadforce i år hon också, och pappa predikade om hur bra det skulle bli, då kunde vi samåka och bo tillsammans o.s.v. Lite senare hör han av sig och säger att: Det är inte så säkert att ni får jobba tillsammans eftersom det krävs en flaggvakt och en skyltansvarig på arbetsplatserna och ni är ju bara flaggvakter bägge två. Jaha?
Förra året jag jobbade så var vi en skyltansvarit och minst tre flaggvakter på varje arbetsplats. Säger han så här för att han inte vet bättre, har jag missat något, eller för att han är kinkig över att jag inte tog kursen?

Far avslutade dagens samtal med att säga att: Nu får du ringa och säga att du är intresserad, annars ringer jag och säger att du inte är det.
Detta är också en sjuk grej, som ett hot då eller?
Och förra året så sa han åt mig att man står fan inte och pratar i telefonen när man är ute på arbetsplatsen, för det ser så jävla illa ut om chefen får syn på mig. Gissa vem som ringde 7ggr per dag? Jo, Papi. Han ringde även chefen x antal gånger, så denne kom tillslut fram till mig: Far din verkar lite osäker om du pallar trycket, hehe.
Nu ska det tilläggas att min far också arbetar som asfaltsfräsare och känner de flesta, så jag är ju Kurres dotra där ute och inte Sanna.
Men jag ska ringa chefen idag och höra mig för lite hur de löser boende och så för mig. Och vill det sig väl så är jag väl snart inne i karusellen igen, upp vi 05.00  och isäng vid 23.00. Wish me luck!

Kommentarer
Postat av: brorsan

om du vet så mycket om branchen så borde du veta att vår far inte är asfaltsläggare, nej snarare motsatsen, en demolerare av kaliber :P

2009-05-10 @ 16:19:01
Postat av: Sanna svarar brorsan

Ja, jag skrev fel, okej? Min grundtanke var att skriva asfaltsfräsare, men detta hann jag ju inte korrigera förän du var där för att försvara din stamfader med din fradgande käft. Det är iaf åtgärdat nu.

2009-05-11 @ 09:24:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0