ICA:s Caviar

Jag tog just ut ICA:s Svarta stensbitsrom i kylen. Mmmm, tänkte jag och tog en tesked ur kökslådan. Mumma! Jag slog mig ned vid datorn och öppnade burken och började mola i mig fiskäggen. Lika gott som alltid. Jag synade de små svarta, symetriskt korrekta äggen och började spekulera i hur nyttigt detta egentligen är.

Innehålls förteckning:
Saltad stenbitsrom 87%
Vatten
Rapsolja
Stabiliseringsmedel (E415)
Sherry
Konserveringsmedel (E211,E202)
Färgämne (E151, E110)
Syra (E330) (?!)

Jag sitter och håller på ett exemplar av Tommy Svenssons bok Handbok för den kräsne konsumenten och började slå på de här grejerna.
Konserveringsmedel E211
Bör undvikas om man har KOL, astma eller andra andningsproblem då det misstänks ge ökad slembildning
Konserveringsmedel E202
Syntetiskt konserveringsmedel, som förutom svåra allergiska reaktioner, misstänks kunna orsaka leverskador och slembildning och KOL-liknande andningsproblem. E 200- E 203 påverkar nitriter och nitrater E 249-E 252 och bildar tillsammans mutagena kemiska föreningar som vissa forskare påstår kan skapa ärftliga skador. E 200-203 andvänds främst mot mögelsvampar och bakterier.
Färgämne E 151 (Briljant svart )
Framställs syntetiskt. Finns bl.a. i stenbitsrom. Förutom svåra allergiska reaktioner misstänks ämnet kunna orsaka canser.
Färgämne E 110 Para-orange (Sunset yellow FCF)
Framställs syntetiskt. Finns i bl.a. godis, läskedrycker och stenbitsrom. Förutom svåra allergiska reaktioner misstänks detta ämne kunna orsaka levercancer, täppt näsa, astma , hyperaktivitet, depression, vredesutbrott, sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, kräkningar och ge utslag som kliar och svider.

Då jag ätit en tredje del av burken, d.v.s. 33g så började något hända. Min överläpp börjar svida och det sticker i den. Jag känner med tungan och upptäcker att den är ojämn av små blåsor. Jag ringer Eken i ren hysteri och beklagar mig, han har på högtalaren och detta gör att jag hånas av hela hans syskonskara uppe i göteborg, då de missuppfattar vilka läppar det egentligen är jag pratar om. Inget att hämta där, inser jag snabbt, lägger på luren och beger mig moloket tillbaka till datorn.
Nu ser min romburk ut så här och nu sticker det även i min underläpp. Jag drar djupa andetag och analyserar, känns inte halsen lite svullen?
Skriver jag inte nått mer så kan ni ju gissa att jag troligen blivit allergisk mot stenbits rom och dött ensam här i lägenheten.
Jag tackar för mig.
Och allergi eller inte, jag kommer alltid att vara....
Rom-Drottningen!


...eller kanske Kaviar Kadavret...

Kommentarer
Postat av: ..:Sarah:...

hualigen för alla hemskheter dom stoppar i! Jag lovar att jag ska köpa nått fint på lush för din skull nu:-) KRAM PÅ

2008-11-29 @ 00:44:58
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Godnatt! :)

2008-11-29 @ 00:49:06
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Jenny

FÖRLÅT FÖRLÅT FÖRLÅT min kära svägerska!!! :´( Som kompensation av våra hycklerier och snabba elaka kommentarer så LOVAR jag att gå en heldag på Allum med dig (utan att klaga en enda gång) nästa gång ni kommer ner och bor hos mig. Puss och kram, KRYA på dig!!!! En moloken, med huvudet hängandes ända ner till fotknölarna, Jenny

2008-11-29 @ 08:40:57
Postat av: Sanna

Svar till Jenny:



Hehe, det låter ju utmärkt! Jag antar att du är förlåten då;) Hoppas det blir en mysig middag ikväll! KRAM

2008-11-29 @ 11:27:12
Postat av: Sanna

xtra note to Jenny:



Och ett krogbesök, okej? Sen är vi kvitt;)

2008-11-29 @ 12:01:13
Postat av: Jenny

Självklart vännen, det löser vi!! ;-)

Kram

(ps. snart skickar jag hem mina fisande bröder till rätt del av landet.ds)

2008-11-30 @ 08:13:49
Postat av: Anna

Men fy! Jag borde lyssna mer på min pappa (och dig) och tänka på vad jag stoppar i mig. Men å andra sidan tänker jag på pommes & smältost.. avstå från det? Nähä ingen chans :D



Ja alltså att våga med håret är inte lät.. för mig tog det sådär 20 år att våga klippa det såhär kort!

2008-11-30 @ 23:35:24
URL: http://skaninginorrland.blogg.se/
Postat av: brorsan

till å börja med så är det nere i göteborg... inte uppe!!

sen kan det vara en släng av hypokondri som drabbat dig sedan du läst innehållsförteckningen... men vad vet jag =)

2008-12-02 @ 00:19:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0