Djurplågeri...

Jag som inte direkt bryr mig om någonting eller marknadsför mig själv som en människa som tycker om saker, ska faktiskt erkänna mig känna starkt för något.

Och det är djurplågeri. Detta kan jag verkligen inte stå oberörd. Det är det vidrigaste att göra att ge sig på ett djur. Att orsaka ett djur lidande på något sätt är helt sjukligt. Detta gäller allt från att skaffa sommarkatt och sedan lämna den till att flå dem levande. Skaffar man katt vid sommarstugan så får man fan ta med den hem sen. Skaffar man en söt kattunge måste man vara beredd på att sterilisera eller kastera den om man inte ska avla på den eller är beredd att ta hand om kattungarna som näst intill kommer att komma om man inte har förhindrat det. Alla djur växer upp och kräver uppmärksamhet och skötsel även när den inte är valp eller kattunge längre.
Detta verkar vara väldigt svårt för vissa att förstå.
Jag är inte vegetarian eller något liknande och jag är inte emot jakt eller slakt, så länge det sker på ett shysst sätt så djuren slipper plågas. Att skjuta en älg eller hare, som dör vid första skottet, för att sedan ta hand om köttet och äta det är ett bra och naturligt sätt att kontollera djurstammen, samt få gott och säkert kött.
Att föda upp glada kor och grisar för att sedan slakta är också okej, så länge det inte kommer till att de ska transporteras långa sträckor utan mat och vatten, trångt lastade med andra panikslagna djur. Detta är dock vanligt, lika vanligt som att kyckligar tokmatas med foder som gör att de växer onaturligt fort för att sedan slaktas de på ett plågsamt sätt.
Eftersom jag inte valt bort att äta kött så vet jag ju inte om jag får i mig "glada kor" eller de som plågats sina sista timmar i livet, så gör troligen inte allt jag skulle kunna tänkas göra för att minska detta. Däremot kollar jag upp att äggen kommer från frigående höns och försöker köpa kött från någolunda lokala slakerier. Jag är helt enkelt lite blåögd och naiv på denna punkt och intalar mig att dessa djur har det lite bättre.

http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=fur_farm&player=wm&speed=_med

Fick nyss ett mail av min syster där en länk och en protestlista följde med. Länken ledde till en vidrig film där det visades hur man flådde djur levande för att pälsen skulle bli finare och burrigare. Här finns det också något man kan göra- ge fan i att köpa äkta päls. Pälsfarmare är inget jag är för, däremot undrar jag hur fan djurrättsaktivister tänker när de släpper ut dessa. Djuren som left i dessa trånga burar sen de föddes och blir matade varje dag har inte en aning om hur de ska göra i det fria. Hälften av dem, som har tur, irrar ut i trafiken och blir påkörda, andra halvan stressar eller svälter ihäjl eftersom de inte vet hur man skaffar mat själv.
Så jag stödjer dessa så länge de protersterar och gör folk uppmärksamma om vad som egentligen pågår, men när de går så långt så att de bidrar till djurplågeriet är det dags för dem att tänka till lite.


Jag gör troligen lång ifrån så pass mycket jag skulle kunna göra för att bidra till att djuren får de bättre, men jag skänker lite pengar till "katthjälpen" och kollar för det mesta vad äggen kommer ifrån, skriver under protestlistor som står för bra saker och tänker inte köpa någon minkpäls i framtiden. Sen så ser jag till att skänka min katt den kärlek hon förtjänar! Sen så kollar jag på djurpolisen på animalplanet för att hålla hoppet uppe!
Hoppas alla andra gör minst det jag gör för djurens skull och ,tack och lov, att det finns de som gör mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0