Att hyra av en djävul med schizofreni

Det var för lite mer än ett år sen som Eken berättar att han ska flytta till en stuga. Den är lite sliten och tapeterna är lite gammeldags säger han, men han ska tapetsera om sen. Hyran är rätt billig och det blir mer privat där, i jämnförelse med gruppboendet där han bodde innan.
Jag tycker det låter jättebra och säger att jag ska hjälpa honom att flytta.
Jag anländer i en flyttar-outfit och vi packar släpvagnen full sen så åker vi till den aktuella stugan.

Tapterna är groteska, men visst, vi ska ju tapetsera om.
Det är litet, men man behöver ju inte så mycket utrymme när man är ung.
Toaletten är ett bås i hallen/pannrummet som hyresvärden har tillgång till.
Duschen befinner sig i samma rum, men hyresvärden kommer säkert inte komma in så mycket.
Kokonger av något slag, förvisso tomma, sitter på tapeterna men det går ju att ta bort.
Förra killen som bodde där hade hund så stolarna man få låna har blodstänk på sig efter "gladsvans" (gladsvans är ett fenomen som uppkommer hos hundar, ofta jakthundar, då de piskar sönder svanstippen när de viftar på svansen.) men det går ju att tvätta bort.

Vi upptäcker mer och mer suspekta saker och Eken börjar så smått ångra sig, men det är ju lite sent vid det här laget och han skulle ju få tapetsera om så låt gå!
Vi hittar ett sätt att få tag på tapeter billigt och berättar detta för hyresvärden när några veckor passerat. Han säger då att han har planer på att renovera när Eken flyttar ut och att Eken inte får tapetsera om. Eken påminner honom om att han sa att han skulle få tapetsera om, varav hyresvärden säger att han har en tjej som står på kö och gärna flyttar in istället, och att Eken får bo där enbart för att han lovat honom.

Ytterligare en tid passerar och vi märker att duschen har blivit använd av någon annan än oss. Eken frågar hyresväden angående detta och får höra att han håller på att renovera sin egen dusch så han måste låna våran.
Skrämmande, men ändå något som måste accepteras.

På sommaren bli stugan invaderad med myror. En trevlig detalj på små hemmafester då dessa kan vara trevligt sällskap för den utstötte, men annars inte så härligt. Vi lyckas dock utrota dessa med hjälp av myrrdosor.

Samma sommar kommer hyresvärden över och ska samtala med Eken över något, denna gång fredligt inställd och en smula berusad, men jag förklarar att Eken inte är hemma. Han synar mig och säger något i stil med: Om man vore i din ålder vettu...
Jag kollar skeptiskt på honom och han vänder på klacken och ragglar över till sitt hus som ligger mittemot stugan. Jag går ut för att slänga en soppåse varpå han öppnar fönstret och berättat att han ska låna duschen lite senare. Detta skämmer mig och jag stänger till dörren som avgränsar pannrummet från de köket och sovrummet. Mycket riktigt så kommer han senare och knackar på. Jag öppnar och han förklarar att han nu kommer duscha och vara: spritt språngade; som jesus. Jag försäkrar honom om att jag ska hålla mig undan men han säger då att: nej men en sån som jag skulle inte göra något... Jag ger honom åter en skeptisk blick och stänger dörren.
Heltplötsligt knackar det igen och dörren rycks upp och där står han i sin sextioåriga prakt med en handuk som han endast täcker sitt kön med. Jag blir smått illamående och han förklarar att det bara är att säga till så kan han höja värmen åt oss i vinter, varför det var så bråttom att säga det vet jag inte. Han får ett tack för upplysningen sen stänger jag dörren. En kort stund senare rycks dörren upp igen och han har nu fått på sig ett par kalsonger och en t-shirt. Han säger att han ska lämna mig ifred nu, vilket jag uppskattade något oerhört. När han gått ut knackar han dock åter på mitt fönster. Jag känner mig en smula irriterad när jag vänder mig mot fönstret för att se efter vad han vill. Han har ett stort leende på läpparna och pekar ner mot sina kalsonger. Utan att hinna tänka efter sänker jag min blick och upptäcker en pungkula som busigt tittar ut från kalsongerna. Jag äcklas något så oerhört och ruskar på huvudet, detta roar hyresvärden och han går fnissande tillbaka mot sitt hus. Jag hade varken mobil eller något annat sätt att nå världen utanför. Jag låste istället in mig med katten och väntade de långa timmarna på att Eken skulle komma hem så jag kunde känna mig säker igen.
Dagen efter går Eken över och samtalar med hyresvärden angående detta. Hyresvärden ber om ursäkt och verkar generad.

Vi var under denna period kattvakt åt Ekens systers katt. Detta fick Hyresvärden reda på av mig kort innan han showade off med sina genitalier. Det tycks han dock har glömt för en månad senare kommer han och är skitsur och kräver att katten ska ut därifrån eftersom han inte har fått veta något om det. Han är less på att katter springer runt han hus säger han. Eken förklarar att det är en innekatt, men detta har ingen betydelse säger hyresvärden. Den förstör stugan är hans andra argument, men hunden som bodde där innan oss och blodade ner inredningen var tydligen okej. Vi fick lämna över katten till Ekens bror istället för att hålla den schizofrena hyresvärden glad.

Vi har haft 14grader inne i stugan större delen av vintern. Eken bad om mer värme varpå gradantalet höjdes till 16grader. Tack hyresvärden!

I början av december ringde Hyresvärden till Eken och frågade när han skulle flytta ut. Det konstaterades att vi skulle flytta sista december, men Eken frågade om det var okej om det blev ett par dagar in på januari, beronde på när vi fick flytta in i lägenheten. Detta var helt omöjligt, trots att det inte verkar vara någon som ska flytta in efter oss, iså fall ville han ha en hel månadshyra till.

I fredags flyttade vi ut alla grejer därifrån och städade där, men vi har inte gett tillbaks nyckeln ännu, den kan du gott vänta på, Kära Hyresvärd!!!


Kommentarer
Postat av: Sarah

God fortsättning:-)

den med ljusslinganär i glas blandat med silver, fattimans silver heter de visst. aldrig sett förr ja, riktigt snyggt!

Ni är i flytt tagen ser jag.. skoj!
KRAM

2007-12-26 @ 22:06:20
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se
Postat av: Anna

Fy vilken boendeupplevelse. Skönt att ni flyttar därifrån!

2007-12-27 @ 19:13:44
URL: http://skaninginorrland.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0